جمعه 15 تیر 1403

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما طراحی سایت

اپی لینک : دشت ساحلی کومب گلاسیر، یخچال طبیعی در غرب قطب جنوب، شبیه ساحل نیست. با ایستادن در اینجا، 800 کیلومتری از قطب جنوب، می توانید به سادگی یخ را در همه جهات ببینید. این یخ حدود 700 متر ضخامت دارد و 100 کیلومتر از ساحل امتداد دارد و در آب شناور است. در یک روز تابستانی صاف، یخ به قدری پرتوهای خورشید را منعکس می کند که می تواند باعث آفتاب سوختگی در بینی شما شود. باورنکردنی به نظر می رسد، اما در زیر یخ یک مرداب دریایی گل آلود وجود دارد که اقیانوس از آن فوران می کند.

تا همین اواخر، هیچ کس این منظره پنهان را ندیده بود. دانشمندان وجود آن را تنها از روی انعکاس ضعیف رادارها و امواج لرزه ای حدس زدند. اما در آخرین روزهای سال 2021، گروهی از دانشمندان نیوزلندی حفره ای باریک در یخ یخچال حفر کردند و از آن فیلم گرفتند. آنها امیدوار بودند که سوراخ آنها به رودخانه متصل شود، رودخانه ای که معتقد بودند کانالی از یخ را قطع کرده است - یک غار وسیع و پر از آب که طول ساختمان امپایر استیت و نیمی از طول منهتن را در بر می گیرد. در 29 دسامبر، کریگ استیونز بالاخره اولین نگاه داخلی خود را به دست آورد. او همیشه آن لحظه را به یاد می آورد.

استیونز اقیانوس شناس فیزیکی در موسسه ملی تحقیقات آب و جو نیوزیلند در ولینگتون است. آن روز، او 90 دقیقه را در قطب جنوب گذراند و سرش را در یک کت  ضخیم فرو کرد تا نور خورشید صفحه کامپیوترش را نپوشاند. او در آنجا فیلمی از دوربین زنده از افتادن او در چاله دید. دیوارهای دایره ای خنک فوران می کنند، که یادآور کرمچاله کیهانی است که ناگهان در عمق 502 متری دیوارها پهن می شود.

کشف غار عظیم ، قطب جنوب

استیونز از همکارانش خواست همه چیز را متوقف کنند و دوربین را پایین بیاورند. مثل دوربین  به صفحه نگاه کرد. نورافکن در بالکن پوشیده از برف - منظره ای شگفت انگیز - آبشاری در جویبارها و امواج ملایم به وجود آورده بودند . این شبیه به تشکیلات شگفت انگیزی است که می تواند هزاران سال در غارهای آهکی طول بکشد.

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله اگزیت محفوظ میباشد