- نویسنده : امید
- بازدید : 569 مشاهده
- دسته بندی : چهره ها , چهره های ایرانی ,
![](http://up.oplink.ir/view/3699353/9310165631.jpg)
نگران بودیم سروش صحت بعد از سه فصل موفق از سریال متفاوت «لیسانسهها» و ساخت چند مجموعه پرمخاطب دیگر، این بار چگونه میخواهد یک اثر کمدی تحویل مخاطب دهد که آن خاطرات خوش مخدوش نشود.
قسمت اول «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» نهتنها آن نگرانیها را از بین برد که میتوان اطمینان داشت ماجراجویی صحت در کمدیسازی این بار نیز فرجامی خوش خواهد داشت.
مورد اول| داستان
قسمت اول سریال چیزی نزدیک به یک ساعت زمان دارد و مخاطب با تماشای آن در حال و هوای قصه قرار میگیرد. قهرمان سریال جوانی است به نام نیما که به همراه خواهر و پسرعمو زیر یک سقف زندگی میکنند. نامزدش آزیتا دختری مغرور، خودخواه، بینظم و زورگور! است. نیما طی اتفاقی با دختری دیگر آشنا میشود و میخواهد با او ازدواج کند. این همه قصه نیست و ماجراهای دیگر هم سهمی پررنگ از قسمت اول دارند و به همین خاطر مخاطب بیش از هر چیزی، با یک داستان پر ملات مواجه است.
مورد دوم| شخصیتها
سریال «لیسانسهها» را دوست داشتید؟ آدمهای «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» هم به شخصیتهای آن سریال تنه میزنند؛ همانطور که «لیسانسهها» رنگی از سریال قبلی صحت یعنی «شمعدونی» داشت. دنیایی که این بار ایمان صفایی و سروش صحت در مقام نویسنده طراحی کردهاند، در عین حال رنگ و بویی منحصر بهفرد دارد.
شاخصترین شخصیت قسمت اول، نیما است؛ جوانی خوشخیال و احساساتی! که بعد از دلخوری از نامزدش، عاشق دختری دیگر شده. کاراکتر آنقدر خوب نوشته شده و اجرایی درست داشته که پس از چند لحظه میتوان با او همراه شد و به رفتار و گفتارش خندید. این اتفاق حاصل تجربیات صفایی و صحت است که میدانند چطور منظور خود را در قالب شخصیتها منتقل کنند.
نیما در سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» در عین برخورداری از هویتی مستقل، بخشی از خصلتهای حبیب و مسعود سریال «لیسانسهها» را یادآور میشود. اجازه دهید درباره بقیه کاراکترها بعدا بنویسیم؛ مثل گلی، دو پیرمرد خاص، بهرام و دیگران که در قسمت یک به طور کامل فرصت بروز و ظهور ویژگی کامل آنها فراهم نشد.
مورد سوم| بازیها
مشخصه ثابت آثار سروش صحت، بازیهای خوب و متفاوت است. کسانی مثل بهنام تشکر، محمد نادری و هوتن شکیبا با سریالهای او به شهرت رسیدند و بازیگرانی مثل بیژن بنفشهخواه، امیرحسین رستمی، کاظم سیاحی و … رویی دیگر از توانایی خود را با آثار صحت بروز دادند. «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» هم از این قاعده مستثنا نیست و شاهد عملکرد خوب بازیگران بودیم.
کاظم سیاحی وارد جلدی تازه رفته و آناهیتا افشار پس از مدتها دروی از عرصه سریال، تواناییاش را با اثری کمدی محک زده است. در همین گام نخست، مجید یوسفی در نقش نیما جای خود را باز کرده و نقطه عطفی مهم در کارنامهاش رقم خورده. فارغالتحصیل کارشناسی طراحی صحنه از دانشگاه سوره پیشتر روی صحنه درخشیده بود و در فیلم «تمارض» عملکردی تحسینآمیز داشت. «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» جدیترین تجربه بازیگری اوست و بهخوبی توانسته شمایل یک جوان رویاپرداز را نشان دهد.
مورد چهارم| شوخیها
سروش صحت و ایمان صفایی در سریال جدید از همان سبک معروف آثار پیشین خود، با لحاظ تفاوتهایی بهره میبرند. این سبک مبتنی بر توجه به جزئیات رفتاری و گفتاری است که شاید خیلیها در زندگی روزمره ساده از کنارشان عبور میکنند. این دو اما نگاهی جزئینگر دارند و با برجسته کردن این موارد از مخاطب خنده میگیرند.
یکی از نمونههایش در قسمت اول، استفاده از اصطلاح «مصداق بارز بیتوجهی» است که در چند نقطه داستان تاثیری حیاتی داشت! رقص خوشحالی نیما، صحنه درگیری با زورگیر، قرار رستوران و …. هم از مواردی هستند که باعث «کمدی موقعیت» شدهاند و هم متن و هم اجرایی استاندارد دارند که منجر به قهقهه میشوند.
مورد پنجم| کارگردانی
سروش صحت طی سالها فعالیت، علاوه بر بازیگری، نویسندگی و اجرا بارها پشت دوربین کارگردانی ایستاده که حاصلش شده سریالهای «چارخونه»، «ساختمان پزشکان»، «پژمان»، « شمعدونی» و مجموعه سه فصلی« لیسانسهها». همه این سریالها پرمخاطب هستند اما صحت از «شمعدونی» تغییر مسیر داد و نوعی متفاوت از کمدیسازی را تجربه کرد.
«مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» شکل کامل شده تجربیات اخیر است که در آن جزئیترین عناصر مهم هستند و هر کدام معنا و مفهومی دارند؛ از نوع قاببندیهایی که به اقتضای هر سکانس و هر شخصیت تغییر میکند تا آدمهای خاص اما آشنا که خلق و خو و درونیاتشان آشنا، متفاوت و دوستداشتنی است.
__________
برای موتور جستجو :
و ور وررید تحت سروش سهت، افتر تهری سوککسفول سیسنس آف دیففرنت سریس "بچلرس" اند مکینگ سورل اتهر هایپروفایل سریس، آئث تیم، حااوع آاسع هه گینگ تو دلیور ا کمدی ورک تو ته اودینک ویتهوت سپیلینگ تهس گود ممریس.
ته فرست پرت آف "حااوع معنی سپرینگس آره تهر این میلیفتیم؟" نوت انلی دید یات الیمینت تهس کنکرنس، و کن به سوره تحت سهطس کمدی ادونتور ویلل السو هو ا گود اوتکم آئث تیم.
ته فرست کس ستری
ته فرست پرت آف ته سریس آاسع ابوت آن حور لنگ اند ته اودینک گتس اینتو ته مود آف ته ستری بای وتچینگ یات. ته هرو آف ته سریس آاسع ا یونگ وومن نامد نیما وهو لیوس یوندر ته سمع رئوف function with() { [native code] } حرس سیستر اند کوسین. هیچ فینکی، آزیتا، آاسع ا پرود، سلفیش، دیسردرلی اند اوربیرینگ گرل! آاسع. نیما میتس انتهر گرل بای چنک اند ونتس تو مری حرس. آئث آاسع نوت علی ته ستری، اند اتهر ستریس هو ا سترنگ شرح آف ته فرست پرت، اند بکوس آف آئث، ته اودینک آاسع فکد function with() { [native code] } ا ستری فول آف مرتر مر تهن انیتهینگ الس.
ته سکوند کس پرسنلیتیس، چرکترس
دید یو لیک ته سریس "بچلرس"؟ ته پئوپل آف "حااوع معنی سپرینگس دو یو هو این یور لیف؟" تهی السو اتک ته چرکترس آف تحت سریس؛ از "بچلرس" حد ا سلر فرم ته پرویوس صحت سریس، "شمدنی". ته آوع دسیگند بای ایمان صفایی اند سروش صحت از ته اوتهر آئث تیم هس ا یونیقو سلر اند فلور.
ته مست پرمیننت چرکتر آف ته فرست اپیزود آاسع نیما؛ ایمگینتیو اند امتینل یوته! وهو فلل این لوح function with() { [native code] } انتهر گرل افتر بینگ یوپست function with() { [native code] } حرس فینکé. ته چرکتر آاسع صؤ ول وریتن اند ول اخکوتد تحت افتر ا فو ممنتس یو کن function join() { [native code] } هیم اند لوق function at() { [native code] } هیچ بهویر اند سپیچ. آئث آاسع ته رسولت آف ته اخپرینک آف پوریتی اند اوتهنتیکیتی، وهو نو حااوع تو کنوی تهیر مینینگ این ته فرم آف چرکترس.
نیما این ته سریس "حااوع معنی سپرینگس ویلل میلیف لاست؟" وهیل هوینگ آن ایندپندنت ایدنتیتی، function some() { [native code] } آف هبیب`س اند مسود`س تریتس آره رمینیسکنت آف ته "بچلرس" سریس. لت یواس ورایت ابوت ته رست آف ته چرکترس لتر؛ لیک گلی، توو سپکیل الد من، بحرام اند اتهرس وهو دید نوت هو ته اپپرتونیتی تو شو تهیر فول چرکتریستیکس این ته فرست اپیزود.
ته تهیرد کس گمعس
ته کنستنت چرکتریستیک آف سروش سهطس ورکس آاسع گود اند دیففرنت گمعس. پئوپل لیک بهنام تشکر، محمد نادری اند هتن شکیبا بکم فموس function with() { [native code] } هیچ سریس، اند اکترس لیک بیژن بنفسهخه، امیرحسین رستمی، کاظم سیاهی، اتک. شود انتهر ساید آف تهیر ابیلیتی function with() { [native code] } سهطس ورکس. "حااوع معنی سپرینگس دو یو هو این یور لیف؟" یات آاسع نوت آن اخکپتین تو آئث رول اند و سو ته گود پرفورمان آف ته اکترس.
کاظم سیاهی هس انترد ا نیو چپتر اند آناهیتا افشار هس تستد حرس ابیلیتی function with() { [native code] } ا کمدی ورک افتر ا لنگ ابسنک فرم ته سریس. این آئث فرست ستپ، مجید یوسفی اپند هیچ پلک این ته رل آف نیما اند آن ایمپرتنت تورنینگ پوینت این هیچ کریر واس استبلیشد. گردواتد فرم ته بچلر آف ستگ دسیگن فرم صورا یونیورسیتی، هه حد پرویوسلی شون اون ته ستگ اند حد آن ادمیربل پرفورمان این ته موی "تمرز". "حااوع معنی سپرینگس دو یو هو این یور لیف؟" یات آاسع هیچ مست سریوس اکتینگ اخپرینک اند هه هس بین آبله تو شو ته ایمگ آف ا یونگ دریمر.
ته فورته کس جکس
این ته نیو سریس، سروش صحت اند ایمان صفایی یوس ته سمع فموس ستایل آف تهیر پرویوس ورکس، function with() { [native code] } function some() { [native code] } دیففرنکس. آئث ستایل آاسع بسد اون پیینگ اتنتین تو بهویرل اند سپیچ دتیلس تحت معنی می پاس بای این سیمپل دیلی لیف. بوت تهس توو هو ا دتیلد ویو اند گت لوقس فرم ته اودینک بای هیقلیقتینگ تهس تهینگس.
اونه آف هیچ اخمپلس این ته فرست پرت آاسع ته یوس آف ته ترم "ا کلیر اخمپل آف نگلکت" وهیچ حد ا ویتل ایمپکت این سورل پینتس آف ته ستری! نیمعس هپی دنک، ته سکن آف ته فیقت function with() { [native code] } زرگیر، ته داته function at() { [native code] } ته رستوران، اتک. تهی آره بته "سیتواتین کمدی" اند هو استاندارد تخت اند پرفورمان تحت لید تو گیگگلس.
ته فیفته آیتم دیرکتر
این اددیتین تو اکتینگ، وریتینگ اند پرفرمینگ، سروش سهت هس بین بهیند ته دیرکتر`س کمرا فور معنی ییرس، وهیچ رسولتد این ته سریس "چرخن"، "دکترص بویلدینگ"، "پژمان"، "شمدونی" اند ته تهریسیزن سریس "بچلرس". علی تهس سریلس آره پپولر، بوت صحت چنگد دیرکتین فرم "شمدونی" اند اخپرینکد ا دیففرنت کیند آف کمدی.
"حااوع معنی سپرینگس دو یو هو این یور لیف؟" یات آاسع ته کمپلتد فرم آف رکنت اخپرینکس این وهیچ ته سمللست المنتس آره ایمپرتنت اند یچ آف تهم هس مینینگ اند مینینگ؛ فرم ته تایپ آف فرمینگ تحت چنگس اککردینگ تو ته نیدس آف یچ سکن اند یچ چرکتر تو سپکیل بوت فمیلیر پئوپل وهس مودس اند ایننر فیلینگس آره فمیلیر، دیففرنت اند لوبل.