- نویسنده : امید
- بازدید : 656 مشاهده
![](https://rozup.ir/view/3655381/%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-C.A.N.jpg)
نامی تک : پروتکل CAN مجموعه ای از قوانین برای انتقال و دریافت پیام در شبکه ای از دستگاه های الکترونیکی است که کمک می کند تا با یک کابل مشترک ماژول های الکترونیکی متفاوت با هم در ارتباط باشند. پروتکل CAN مجموعه ای از قوانین برای انتقال و دریافت پیام در شبکه ای از دستگاه های الکترونیکی است که
کمک می کند تا با یک کابل مشترک ماژول های الکترونیکی متفاوت با هم در ارتباط باشند.
پروتکل CAN چیست؟
پروتکل CAN یا شبکه کنترل کننده (Controller Area Network) روشی برای ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی تعبیه شده در خودرو است. مانند سیستم های مدیریت موتور، سیستم تعلیق فعال، قفل مرکزی، تهویه مطبوع، کیسه هوا و غیره. این ایده توسط Robert Bosch GmbH در سال 1983 برای بهبود کیفیت و ایمنی خودروها، افزایش قابلیت اطمینان خودرو و بهره وری سوخت ارائه شد. پیشرفت در صنایع الکترونیک و نیمه هادی منجر به فناوری های جدید اما چالش هایی برای مهندسان در صنعت خودرو شد. به عنوان مثال، لوازم الکترونیکی ویژگی ها و پیچیدگی های بیشتری را ارائه می دهند، از جمله توانایی “ارتباط” بین دستگاه ها. مهندسان خودرو اغلب وظیفه دارند که چنین دستگاه هایی را با یکدیگر ترکیب کنند و اطمینان حاصل کنند که آن ها بدون خطا کار می کنند.
CAN این فرآیند را ساده می کند.
-بیشتر بخوانید : سرقت خودرو با استفاده از چراغ انژکتور can
الزام وجود CAN
هر دستگاه الکترونیکی دارای ECU/MCU (واحد کنترل الکترونیکی/میکروکنترلر) با قوانین خاص خود برای به اشتراک گذاری و انتقال اطلاعات است. با این حال، برای تعامل دو یا چند دستگاه، تمام دستگاه ها باید به سخت افزار و نرم افزار مجهز شوند تا بتوانند به درستی ارتباط برقرار کنند.
قبل از استفاده از CAN در وسایل نقلیه، هر وسیله الکترونیکی از طریق سیم (به طور خاص سیم کشی نقطه به نقطه) به دستگاه دیگر متصل می شد. هنگامی که عملکردهای مورد استفاده فقط عملکردهای پایه ای بودند، این امر به اندازه کافی موثر عمل می کرد؛ اما یکی از مشکلات عمده مهندسان خودرو با پیشرفت تجهیزات الکترونیکی، اتصال ECU های دستگاه های مختلف بود تا بتوان اطلاعات زمان واقعی را رد و بدل کرد.
این پروتکل برای حل این مشکل طراحی شده است.این پروتکل قوانینی را تعیین می کند که بر اساس آن ها دستگاه های الکترونیکی می توانند،اطلاعات را از طریق یک گذرگاه سریال معمولی با یکدیگر تبادل کنند.
این موضوع باعث کاهش اتصالات سیم کشی و پیچیدگی کلی سیستم شد. دستگاه های الکترونیکی در یک خودرو را می توان در حوزه های مختلف طبقه بندی کرد وCAN ارتباط چند حوزه ای را تسهیل می کند که این امر کمک بزرگی به مهندسان خودرو است.
لینک کوتاه شده : http://oplink.ir/post/6